امنیت وای فای

امنیت شبکه های وایرلس WIFI

فراهم کردن امنیت در شبکه های وایرلس بسیار مهم و حیاتی است و از آنجا که امروزه این نوع شبکه ها تقریبا در هر خانه و مکان عمومی به تعداد یافت میشوند، اهمیت دادن به چند نکته ضروری است.

غیرفعال کردن WPS:

تقریبا در ۱۰۰ درصد مواقع، استفاده از WPS امری غیر ضروری و نا امن تلقی میشود. آنرا غیر فعال کنید.

پسورد مناسب :
در دنیای کامپیوتر و اینترنت، پسورد استاندارد پسوردی است که حداقل بیش از 8 کاراکتر باشد و ترکیبی از حروف کوچک، حروف بزرگ، اعداد و اشکال (!@#$^-./) باشد.

به عنوان نمونه پسورد روبرو از ترکیب استاندارد ساخته شده.  RT!mn-W90$#45
از آنجا که بیشتر نرم افزارهای هک از ترکیب تصادفی برای شکستن پسورد یک سیستم استفاده میکنند، شکستن پسورد بالا با استفاده از بهترین پردازنده های موجود بیش از 300 سال به طول خواهد انجامید.
پس اگر پسورد وایرلس شما، شماره تلفن و یا نام فامیلی تان است، همین حالا آن را ایمن کنید.

استفاده از الگوریتم های رمز گذاری پیچیده :
تمام وایرلس Access Point های امروزی از الگوریتم های به روز و استاندارد WPA , WPA2 استفاده میکنند که پیشنهاد میشود حتما از این الگوریتم ها بروری مودم وایرلس و یا Access Point خود استفاده کنید.
الگوریتم WEP الگوریتمی قدیمی است و استفاده از آن اصلا پیشنهاد نمیشود.

محدودیت بر روی مک آدرس :
هر دستگاهی که قابلیت اتصال به شبکه را داشته باشد دارای آدرسی کاملا یکتاست که به آن آدرس Mac Address گفته میشود.
این آدرس در خدمات شبکه بسیار اساسی و کاربردی است. خبر خوب اینکه میتوان از این آدرس برای محدود کردن اتصال دستگاه های وایرلس به مودم نیز بهره برد.
این روش از اساسی ترین و غیر قابل نفوذترین راه ها برای ایمن سازی شبکه های وایرلس است زیرا بر خلاف IP آدرس، این آدرس غیر قابل تغییر است و نمیتوان آن را با آدرس دیگری عوض کرد.

تقریبا همه مودم های اینترنت و Access Point های امروزی مجهز به لیست سیاه و همچنین لیست سفید مک آدرس هستند و با اضافه کردن مک آدرس دستگاه های قابل اطمینان به لیست سفید، فقط به دستگاه های داخل لیست اجازه اتصال بدهید.
با استفاده از چنین روشی دستگاه های دیگر نمیتوانند به مودم شما متصل شوند، حتی اگر پسورد شما را داشته باشند !

نویسنده : علیرضا پوررنجبر